MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Most kolejowy na rzece Regalicy otrzymał imię dr Andrzeja Krefta [ZDJĘCIA]

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Właśnie skończyła się modernizacją mostu kolejowego na Regalicy. Kosztowała prawie 350 mln zł
Właśnie skończyła się modernizacją mostu kolejowego na Regalicy. Kosztowała prawie 350 mln zł SW
Dr. inż. Andrzej Kreft całym sercem oddany Odrze. A szczecinianinem był z wyboru. Pokochał miasto, a szczególnie Odrę. W pracy jego zainteresowania koncentrowały się na zagadnieniach związanych z przystosowaniem Odry do żeglugi. Od 2003 roku zabiegał o przebudowę mostu kolejowego ze zwodzonym przęsłem w szczecińskich Podjuchach. I udało się.

Właśnie skończyła się modernizacją mostu kolejowego na Regalicy. Kosztowała prawie 350 mln zł. Od czwartku most ten już nie jest bezimienny. Uroczyście nadano mu imię dr. inż. Andrzeja Krefta.

Dr inż. Andrzej Kreft był cenionym specjalistą z zakresu gospodarki wodnej, aktywnie zaangażowanym w problemy zarządzania oraz związane z żeglugą i ochroną przeciwpowodziową w regionie nadodrzańskim.

Dr inż. Andrzej Kreft często podkreślał swoje kaszubskie korzenie, z których był bardzo dumny. Z wyboru został jednak szczecinianinem. Po ukończeniu technikum swoje zainteresowania ukierunkował na sprawy związane z wodą i rozpoczął pracę w Powiatowym Inspektoracie Wodnych Melioracji w rodzinnych Chojnicach, z którego w 1970 r. uzyskał skierowanie na studia. Wybrał budownictwo wodne i rozpoczął studia na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodno-Melioracyjnego ówczesnej Politechniki Szczecińskiej, obecnie Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Po ukończeniu studiów w 1976 r. pozostał na uczelni podejmując pracę naukową w Zakładzie Budownictwa Wodnego. Jego zainteresowania koncentrowały się na zagadnieniach związanych z przystosowaniem Odry do żeglugi. Współuczestniczył w licznych pracach naukowych jak i aplikacyjnych realizowanych przez Instytut Inżynierii Wodnej Politechniki Szczecińskiej.

Na stanowisko dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie został powołany w listopadzie 1991 roku, po zakończeniu organizacji tej jednostki, w której brał aktywny udział. Od 1994 roku był przewodniczącym polskiej części grupy roboczej ds. planowania na wodach granicznych

Polsko-Niemieckiej Komisji ds. Współpracy na Wodach Granicznych. W 2001 roku powołano polsko-niemiecką grupy roboczą ds. modyfikacji i modernizacji zabudowy regulacyjnej Odry, której przewodniczył ze strony polskiej, wnosząc znaczący wkład w kierunki i wyniki jej prac. Zostały one wykorzystane w zawartej w 2015 roku umowie, pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim. Osiągnięcie porozumienia w ochronie przeciwpowodziowej oraz warunkach przepływu i żeglugi, były znaczącym sukcesem zawodowym doktora inżyniera Andrzeja Krefta.

W marcu 1998 roku uczestniczył, jako członek polskiej delegacji, w międzynarodowej konferencji „Woda w zrównoważonym rozwoju", która odbyła się w Paryżu, wygłaszając na niej referat przedstawiający problemy i osiągnięcia gospodarki wodnej RZGW w Szczecinie. Wspomniany wątek międzynarodowy w działalności Pana Andrzeja Krefta, odzwierciedla Jego aktywność w rozwój i kształtowanie nowego podejścia do zagadnień gospodarki wodnej w Polsce po 1990 r. Problemom związanym z poprawą ochrony przeciwpowodziowej na Odrze, zabezpieczeniem akcji lodołamania i ochroną przez powodziami zatorowymi oddawał się z ogromnym zaangażowaniem. Od 2000 r. pełnił funkcję kierownika międzynarodowej akcji lodołamania na Odrze granicznej z udziałem lodołamaczy niemieckich. Zwieńczeniem tych prac było przekazanie do eksploatacji w 2014 r. dwóch nowoczesnych lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Były pierwszymi lodołamaczami rzecznymi wybudowanymi w Polsce od końca lat 80. XX wieku.

Od 2003 roku zabiegał o przebudowę mostu kolejowego ze zwodzonym przęsłem w szczecińskich Podjuchach, utrudniającego żeglugę na Regalicy. Dzięki Jego staraniom pozyskano środki na realizację tej inwestycji.

Zadanie obejmowało budowę trójprzęsłowego obiektu kratownicowego pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego. Przeznaczenie nowego obiektu nie zmieniło się – most stanowi przeprawę linii kolejowej przez rzekę Regalicę. Prześwit nowego mostu wynosi 6,20 m powyżej WWŻ. Podnoszone przęsło mostu kolejowego na rzece Regalicy, stanowiące ruchomy element mostu, jest objęte ochroną konserwatorską. Celem inwestycji było zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 273.

Wartość kontraktu to prawie 350 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Potężne ulewy i gradobicia. Strażacy walczyli żywiołem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński